Konstytucja Trizondalu z 2012 roku

Awatar użytkownika
Sloan van Scharfschuetze
Trizondal
Posty: 12
Rejestracja: 23 lut 2023, 22:25:07
Lokalizacja: Tainen, Zongya
x 1
x 17

Konstytucja Trizondalu z 2012 roku

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sloan van Scharfschuetze »

Trizopolis, 16.04.2012


Konstytucja Trizondalu

Rozdziały konstytucji:
I Przepisy ogólne
II Obywatele i mieszkańcy
III Władza wykonawcza
IV Władza ustawodawcza
V Władza sądownicza
VI Struktury regionalne
VII Siły zbrojne
VIII Przepisy końcowe


Rozdział I Przepisy ogólne

Art.1 [Trizondal]
1. Trizondal jest niepodległym państwem wirtualnym, dobrem wspólnym [wszystkich] jego obywateli;
2. Trizondal stoi na straży niepodległości i nienaruszalności swojego terytorium oraz strzeże dziedzictwa narodowego;
3. Trizondal stoi na straży najwyższych i niezbywalnych praw człowieka, takich jak: wolność myśli, słowa, wyznania, prawo do sprawiedliwego procesu, równość wszystkich wobec prawa;
4. Trizondal jest republiką federalną, której ustrój opiera się na podziale i równowadze władzy ustawodawczej, władzy wykonawczej i władzy sądowniczej.
5. Stolicą Trizondalu jest Miasto Trizopolis;
6. Język urzędowym Trizondalu jest język polski, dopuszcza się jednak wprowadzenie przez prowincje innych języków pomocniczych na swoim terytorium;
7. Trizondal stanowi prawną kontynuację niepodległego Królestwa Trizondalu z roku 2007 i Rzeczpospolitej Sclavinii i Trizondalu.

Art.2 [Symbole państwowe]
1. Symbolami państwowymi Trizondalu są flaga, herb i hymn;
2. Herbem Trizondalu jest „tarcza trójdzielna w skos, której pola są naprzemiennie czerwone i białe, w polu białym trzy molety niebieskie”. Oficjalny wzór herbu państwowego trizondalu znajduje sie w załączniku nr 1;
3. Flagą Trizondalu jest biały krzyż skandynawski na przecięciu pól niebieskich i czerwonych, w lewym górnym polu 3 gwiazdy pięcioramienne w układzie jeden nad dwa. Oficjalny wzór falgi państwowej trizondalu znajduje sie w załączniku nr 2;
4. Hymnem Trizondalu jest melodia do pieśni "Ziemia Niepokonanych" autorstwa Tomasza Sokołowicza, zgodnie z załącznikiem nr 3.


Rozdział II Obywatele i mieszkańcy

Art.3 [Obywatele Trizondalu]
1. Obywatelstwo Trizondalu jest najwyższym dobrem jakie każdy, na podstawie i w granicach prawa może uzyskać od państwa za swój wkład w jego rozwój;
2. Obywatelstwo Trizondalu nadaje głowa państwa w drodze postanowienia na wniosek mieszkańca:
a) który zamieszkuje Trizondal i jest aktywny na jego forum przynajmniej 7 dni;
b) do wniosku tego żaden obecny obywatel nie zgłosił sprzeciwu;
c) wniosek ten posiada nie mniej niż jeden podpis od będącej już obywatelem osoby;
e) w uznaniu głowy państwa osoba ta zasłużyła na obywatelstwo;
3. Jeśli osoba ta nie spełnia wyżej wymienionych warunków nie może uzyskać obywatelstwa;
4. Głowa państwa może nadać osobom szczególnie zasłużonym Obywatelstwo Honorowe, któremu nie przysługują żadne dodatkowe prawa ani obowiązki;
5. Głowa państwa może odebrać obywatelstwo, jak i obywatelstwo honorowe, w drodze postanowienia w przypadku:
a) zniknięcia obywatela i jego nieaktywności;
b) zhańbienia dobrego imienia Trizondalu;
c) służby w obcych siłach zbrojnych lub/i wywiadowczych;
6. Mieszkaniec, którego wniosek został odrzucony może zgłosić wniosek ponownie nie wcześniej niż po następnych 7 dni od chwili odrzucenia; Może także zgłosić wniosek do sądu, który może nakazać ponownego jego rozpatrzenie głowie państwa;
7. Osoba, której głowa państwa nadała obywatelstwo staje się obywatelem dopiero z chwilą złożenia w miejscu publicznym Trizondalu przysięgi o treści "Otrzymując obywatelstwo Trizondalu przysięgam służyć swej Ojczyźnie czynem i słowem, bronić jej granic gdy zajdzie taka potrzeba. Co czynię dobrowolnie i świadomie kładąc rękę na konstytucji Trizondalu". Przysięgę tę należy opatrzyć datą oraz podpisem osoby składającej.

Art. 4 [Prawa i obowiązki obywatelskie]
1. Obywatele są najwyższym suwerenem Trizondalu;
2. Obywatele mają realny wpływ na sytuację oraz struktury państwowe poprzez:
a) prawo do udziału w demokratycznych, wolnych, tajnych wyborach;
b) prawo do Veta Publicznego;
c) prawo do Inicjatywy Publicznej;
d) prawo do referendum;
3. Zadaniem każdego obywatela jest:
a) dbać o rozwój Trizondalu;
b) stać na straży bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego Ojczyzny;
c) aktywnie działać na rzecz państwa.

Art. 5 [Prawa mieszkańca i obywatela]
1. Każdy mieszkaniec i obywatel ma prawo do wolności słowa i myśli;
2. Każdy mieszkaniec i obywatel może zmienić swoje miejsce zamieszkania bez żadnych ograniczeń;
3. Każdy mieszkaniec i obywatel ma prawo do sprawiedliwego procesu sądowego;

Art. 6 [Wydalenie mieszkańca]
1. W przypadkach zagrożenia racji stanu Trizondalu, głowa państwa w drodze postanowienia może wydalić każdego mieszkańca oraz zakazać mu wjazdu na teren Trizondalu;
2. Wydalenie i zakaz, o którym mowa w ust.1 może zostać uchylone w drodze postanowienia przez ten sam organ;


Rozdział III. Władza wykonawcza

Art. 7 [Prezydent]
1. Prezydent jest głową państwa i pełni funkcje władzy wykonawczej;
2. Prezydent ma prawo powołać rząd na zasadach określonych w dekrecie, którego członkowie będą wykonywać zadania im przez niego powierzone;
3. Prezydent jest przedstawicielem Trizondalu na arenie międzynarodowej i ratyfikuje umowy międzynarodowe;
4. Prezydent reprezentuje wszystkie organa państwa przed obywatelami;
5. Prezydent wydaje dekrety z mocą ustawy;
6. Prezydent odpowiada za forum, strony oraz serwery Trizondalu;
7. Prezydent wypełnia kompetencje nieobsadzonych organów państwa;
8. Prezydent wypełnia zadania ustanowione na mocy aktów prawnych;
9. Prezydent nadzoruje i odpowiada za rozwój Trizondalu;
10. Prezydent organizuje referenda na wniosek nie mniej niż 1/3 obywateli Trizondalu, które są wiążące przy frekwencji nie mniejszej niż 50% obywateli, a w których to za jedną z odpowiedzi opowie się przynajmniej 51% głosujących.

Art. 8 [Proces wyboru Prezydenta]
1. Art. 8 [Proces wyboru Prezydenta]
1. Prezydent jest wybierany przez obywateli w wolnych, równych, bezpośrednich i tajnych wyborach na 3-miesięczną kadencję spośród osób będących obywatelami Trizondalu na okres nie krótszy niż 3 miesiące. Jeśli kandydat nie posiada obywatelstwa Trizondalu przynajmniej od 3 miesięcy w chwili zgłoszenia, jednak posiadał je wcześniej przez okres nie krótszy niż 3 miesiące i zostało mu ono odebrane z powodu dobrowolnego zrzeczenia się go, musi on być dopuszczony do wyborów. Osobom posiadającym wcześniej tylko obywatelstwo Rzeczpospolitej Sclavinii i Trizondalu nie przysługuje to prawo;
2. W przypadku gdy dwóch lub więcej kandydatów otrzymało tę samą liczbę głosów, zarządza się drugą turę wyborów, do której przechodzą jedynie kandydaci, którzy uzyskali największą liczbę głosów;
3. Kandydat na Prezydenta jest zobowiązany do przedstawienia osoby, która będzie jego zastępcą w przypadku wybrania na urząd, inaczej kandydat nie może zostać dopuszczony do wyborów;
4. Wybory na Prezydenta trwają nie krócej niż 3 dni;
5. Wybory na Prezydenta zarządza on sam lub jego zastępca, a jeśli nie uczynią tego najpóźniej 7 dni przed upływem kadencji, wówczas zadanie rozpisania wyborów przechodzi na kolejnego zastępcę;
6. Ważność wyborów w przypadku zgłoszenia jakichkolwiek nieprawidłowości rozstrzyga sąd;
7. Odwołanie Prezydenta odbywa się w drodze referendum na wniosek nie mniej niż połowy obywateli większością nie mniejszą niż 60%. W przypadku, gdy 60% obywateli nie jest liczbą całkowitą wówczas zaokrągla się tę liczbę zgodnie z zasadami matematycznymi.

Art. 9 [Zastępcy]
1. Pierwszym zastępcą Prezydenta jest osoba, którą wskazał jako kandydat na ten urząd;
2. Kolejnymi zarządcami zgodnie z kolejnością wymieniania są:
a) sędzia;
b) Marszałek Sił Zbrojnych Trizondalu;
c) zarządca regionu Trilandu;
d) zarządca regionu VRP;
e) zarządca regionu Dalmencji;
f) zarządca regionu Zongyi;
g) osoba powołana przez obywateli w drodze Inicjatywy Publicznej.
3. Pierwszemu zastępcy przysługują wszystkie kompetencje Prezydenta, gdy ten nie jest obecny;
4. Sukcesja praw do zastępowania głowy państwa dotycząca osób wymienionych w ustępie 2 następuje kolejno w przypadku braku aktywności poprzednika przez co najmniej 3 dni.

Art. 10 [Kapituła Honoru]
1. Kapituła Honoru składa się 4 członków, których wskazują mieszkańcy regionów Trizondalu, w sposób określony wewnętrznymi przepisami. W przypadku nie wyznaczenia członka przez region wówczas uważa się, że mieszkańcy zrezygnowali z tego prawa i skład Kapituły jest pomniejszony o tę osobę;
2. Każdy członek Kapituły Honoru może być odwołany w każdej chwili;
3. Kapituła Honoru:
a) nadaje tytuły i odznaczenia;
b) ma prawo zwrócić akt prawny władzy centralnej do ponownego rozpatrzenia, a wówczas wymaga się jego powtórnego przyjęcia by wszedł w życie;
c) odpowiada za pielęgnowanie tradycji i poczucia patriotyzmu wśród obywateli Trizondalu;
4. Dodatkowe przepisy mogą uregulować dalsze kwestie związane z Kapituła Honoru.



Rozdział IV. Władza ustawodawcza

Art. 11 [Inicjatywa Publiczna]
1. Każdy obywatel ma prawo przedstawić projektu aktu prawnego, który to akt mógłby mieć moc ustawy;
2. Projekt przedstawiony przez obywatela na forum, o którym mowa w ust.1 uzyskuje moc ustawy z chwilą podpisania go przez co najmniej 50% obywateli, w ciągu 7 kolejnych dni od chwili jego złożenia oraz podpisania przez głowę państwa. W przypadku, gdy 50% obywateli nie jest liczbą całkowitą wówczas zaokrągla się tę liczbę zgodnie z zasadami matematycznymi. Sposób takiego przyjęcia aktu prawnego nazywa się Inicjatywą Publiczną;
3. W przypadku braku wymaganej liczby podpisów lub podpisu głowy państwa po upływie terminu określonego w ust. 2, projekt zostaje odrzucony;
4. Akt prawny przyjęty w drodze Inicjatywy Publicznej wchodzi w życie po upływie 3 dni od chwili złożenia wymaganej liczby podpisów pod nim i zamieszczenia go w Dzienniku Praw;

Art. 12 [Veto Publiczne]
1. Jeżeli w okresie 7 kolejnych dni od złożenia wniosku o uchylenie aktu prawnego, przynajmniej 60% obywateli podpisze się pod tymże wnioskiem, wówczas z 3 dniem od chwili złożenia ostatniego, wymaganego podpisu, akt prawny zostaje uchylony. W przypadku, gdy 60% obywateli nie jest liczbą całkowitą wówczas zaokrągla się tę liczbę zgodnie z zasadami matematycznymi. Taki sposób uchylenia aktu prawnego z mocą ustawy nazywa się Vetem Publicznym;
2. W przypadku braku wymaganej liczby podpisów po upływie terminu określonego w ust. 1, wniosek zostaje uznany za nieważny;
3. Wniosek o uchylenie aktu prawnego złożony na forum w miejscu urzędowania władzy wykonawczej powinien zawierać nazwę aktu prawnego, odnośnik do niego w Dzienniku Praw oraz uzasadnienie woli uchylenia, a także minimalną wymaganą liczbę podpisów.
4. W przypadku braku spełnienia któregokolwiek z wymagań zawartych w ust. 2, wniosek zostaje uznany za nieważny;
5. Prezydent jest zobowiązany ogłosić na forum uchylenie aktu prawnego, wobec którego użyto Veta Publicznego oraz wprowadzić odpowiednie zmiany do Dziennika Praw.

Art. 13 [Dziennik Praw]
1. Każdy akt prawny musi znaleźć się w Dzienniku Praw, jeżeli ma być uznany za obowiązujący;
2. Za redagowanie Dziennika Praw odpowiada Prezydent lub osoba przez niego wyznaczona;
3. Dopuszcza się funkcjonowanie regionalnych Dzienników Praw, których redagowanie leżeć będzie w gestii zarządców samorządów.


Rozdział V. Sądownictwo

Art. 14 [Sądownictwo]
1. Każdy obywatel Trizondalu ma prawo do sprawiedliwego procesu sądowego;
2. Każdy obywatel Trizondalu ma prawo do wskazania swojego przedstawiciela przed sądem;
3. Sądy wydają wyroki na podstawie prawa, zgodnie z prawdę i w poczuciu sprawiedliwości;
4. System sądowniczy w Trizondalu jest dwuinstancyjny;
5. Każdemu skazanemu w pierwszej instancji przysługuje 14 dni na odwołanie się do drugiej instancji;
6. Trybunał Krajowy może uchylić każdy akt prawny Trizondalu lub/i uznać go za nieważny z powodu niezgodności z przepisami lub naruszenia żywotnych interesów państwa.

Art. 15 [Trybunał Krajowy]
1. Na czele Trybunału Krajowego stoi Sędzia Federalny, który przewodniczy wszystkim procesom;
2. Wyroki w pierwszej instancji wydaje Sędzia Federalny po przeprowadzenia rozprawy;
3. Wyroki w drugiej instancji wydaje Skład Orzekający złożony z Sędziego Federalnego oraz jednego Przysięgłego wyłonionego do sprawy. Wyrok skazujący w drugiej instancji zapada jedynie przy jednomyślności członków Składu Orzekającego;
4. Trybunał Krajowy rozstrzyga sprawy karne, cywilne oraz dotyczące ważności aktów prawnych i sporów kompetencyjnych władz państwowych i samorządowych;
5. Sędzia Federalny wybierany jest na 4-miesięczną kadencję spośród kandydatów, którzy są nie krócej niż 3 miesiące obywatelami. Jeśli kandydat nie posiada obywatelstwa Trizondalu przynajmniej od 3 miesięcy w chwili zgłoszenia, jednak posiadał je wcześniej przez okres nie krótszy niż 3 miesiące i zostało mu ono odebrane z powodu dobrowolnego zrzeczenia się go, musi on być dopuszczony do wyborów. Osobom posiadającym wcześniej tylko obywatelstwo Rzeczpospolitej Sclavinii i Trizondalu nie przysługuje to prawo. Wybory na Sędziego Federalnego są równe, wolne, bezpośrednie i tajne;
6. W przypadku nieaktywności Sędziego Federalnego lub z innych powodów, które są istotne dla funkcjonowania Trybunału Krajowego, Sędziego mogą odwołać obywatele w drodze referendum większością 60% przy frekwencji wynoszącej nie mniej niż 50% wszystkich obywateli;
7. W przypadku, gdy jedna ze stron postępowania uważa, że Sędzia Federalny może być stronniczy, wówczas Prezydent wyznacza do sprawy jego zastępcę, który prowadzi przewód sądowy i który to stwierdza o winie lub niewinności strony. O wymiarze samej kary decyduje Sędzia Federalny;
8. Osoba pełniąca funkcję Sędziego Federalnego musi być bezpartyjna;
9. Dalsze przepisy określa ustawa.


Art. 16 [Prawo łaski i amnestia]
1. Prezydentowi przysługuje prawo łaski w stosunku do skazanego;
2. Prezydent stosuje prawo łaski wg. własnego uznania;
3. Przez prawo łaski rozumie się zamazanie winy skazanego i uchylenie kary nałożonej na mocy wyroku;
4. Prezydentowi przysługuje prawo amnestii, które stosuje wg. własnego uznania;
5. Przez prawo amnestii rozumie się uchylenie kary nałożonej na mocy wyroków sądowych na wyznaczoną grupę osób.


Rozdział VI Struktury regionalne
Art. 17 [Rola regionów]
1. Regiony autonomiczne odgrywają w Trizondalu szczególną rolę. Są spoiwem społecznym dla jego mieszkańców i obywateli, a także przez współpracę międzyludzką stają się jednym z głównych czynników powodujących postęp i rozwój Trizondalu;
2. Za rozwój regionów autonomicznych i ich działalność odpowiadają ich mieszkańcy oraz władze regionu autonomicznego.
3. Regiony autonomiczne stanowią integralną część Trizondalu i społecznie oraz prawnie karygodne jest działanie na szkodę regionów jako całości, a także poszczególnych ich władz oraz mieszkańców;

Art. 18 [Przepisy ogólne]
1. Ze względu na historię i szacunek do tradycji Trizondal składa się z czterech regionów autonomicznych, dalej zwanych regionami.
2. Głównymi regionami Trizondalu są:
2.1. Pięciopolska – który jest spadkobiercą kultury, tradycji i historii dawnego państwa Piątej Rzeczpospolitej Polskiej;
2.2. Triland – który jest kontynuacją i spadkobiercą tradycji, praw i historii dawnego Królestwa Archipelagu Trilandu;
2.3. Zongya - jest kontynuacją tradycji dawnej Zongyjskiej Republiki Demokratycznej, a także kultury jaka obowiązywała w tamtym państwie;
2.4. Dalmencja - kontynuator i spadkobierca wszystkich tradycji, praw i kultury wszystkich następców Królestwa Dalmencji z nim włącznie;
3. Niniejsza Konstytucja oraz akty prawne zaznaczające wejście w życie na całym terytorium Trizondalu są obowiązującymi w każdym regionie;
4. Regiony Trizondalu mają równe prawa do posiadania swych Statutów zgodnych z aktami ogólnopaństwowymi, które określają kwestie istnienia regionu;
5. Naczelnik regionu jest odpowiedzialny za umieszczenie aktów prawnych związanych z funkcjonowaniem regionu w dzienniku praw;
6. O dokładnych strukturach rządowych regionu stanowi Statut regionu. W przypadku gdy akt taki nie istnieje lub nie odpowiada Konstytucji lub region nie posiada aktywnych obywateli, władzę nad regionem sprawuje głowa państwa, która osobiście lub przez powołaną do tego osobę koordynuje dalsze funkcjonowanie regionu. Dopuszcza się przekazania władzy nad regionem dla władz innego regionu Trizondalu;
7. Statut regionu zostaje przyjęty po podpisaniu go przez naczelnika regionu, a podpisanie jest poprzedzone konsultacjami z mieszkańcami regionu, chyba, że przepisy statutu stanowią inaczej;
8. Statut może być odrzucony, gdy za odrzuceniem opowiedzą się 2/3 mieszkańców regionu w referendum zorganizowanym przez naczelnika regionu na wniosek co najmniej połowy mieszkańców regionu, chyba, że przepisy statutu mówią inaczej.

Art. 19 [Polityka gospodarcza]
1. Region posiada własny skarb, który jest używany do realizacji celów regionu postawionych przez władze regionu
2. Władze regionu zobowiązane są do racjonalnego używania środków znajdujących się na koncie skarbu oraz minimalizacji możliwości powstawania długów i zobowiązań. Władze Centralne mogą umorzyć długi samorządu;
3. Władze Centralne zobowiązane są do pomocy finansowej i gospodarczej gdy o pomoc taką wystąpią władze regionu, a będzie ona niezbędna dla podtrzymania rozwoju i zapewnienia godnego bytu mieszkańcom regionu;
4. Władze regionalne mają prawo prowadzić politykę fiskalną regionu, stanowić przepisy dotyczące obciążeń podatkowych, dotacji i innych spraw finansowych. Przepisy takie nie mogą jednak pokrywać się z przepisami ustanowionymi przez Władze Centralne.

Art. 20 [Sprawy kultury]
1. Obywatele zobowiązują się chronić i szanować różnorodność regionów wynikającą z ich tradycji i historii.
2. Dopuszcza się ustanowienie tytułów honorowych bez przywilejów naruszających równość obywateli oraz własnych odznaczeń w celu gratyfikacji mieszkańców przez władze regionu;

Art. 21 [Prawa wyłączne Władz Centralnych]
Władze Centralne w celu utrzymania porządku prawnego, społecznego oraz zapewnienia bezpieczeństwa zastrzegają sobie wyłączne prawo do:
1. Stanowienia aktów prawnych obowiązujących na całym terytorium Trizondalu, nie naruszających autonomii poszczególny jego regionów;
2. Prowadzenia polityki zagranicznej oraz odpowiadania za kontakty międzynarodowe z innymi państwami wirtualnymi lub ich częściami;
3. Zabezpieczanie granic Trizondalu przed napaścią zbrojną;
4. Wykonywania wyroków sądowych na całym terytorium Trizondalu;
5. Stanowienia waluty, systemu gospodarczego, ilości pieniądza w obiegu;
6. Innych czynności zastrzeżonych i uregulowanych aktami prawnymi;


Rozdział VII Siły Zbrojne
Art. 22 [Bezpieczeństwo państwa]
1. Za bezpieczeństwo wewnętrzne Trizondalu odpowiadają jego władze, a przede wszystkim Prezydent, który zarządza stronami i forum;
2. Za bezpieczeństwo zewnętrzne Trizondalu odpowiadają Siły Zbrojne Trizondalu;
3. Trizondal stara się rozwiązywać wszelkie konflikty międzynarodowe, w których jest stroną, w sposób pokojowy.

Art. 23 [Siły Zbrojne]
1. Głównym zwierzchnikiem Sił Zbrojnych jest Prezydent;
2. Prezydent wyznacza swojego przedstawiciela, Marszałka Sił Zbrojnych, który w imieniu Prezydenta sprawuje kontrolę nad Siłami Zbrojnymi;
3. Głównym zadaniem Sił Zbrojnych jest obrona granic Trizondalu;
4. Dodatkowe przepisy dotyczące Sił Zbrojnych określa ustawa.


Rozdział VIII Przepisy końcowe

Art. 24 [Stan przejściowy]
1. Zobowiązuje się Naczelnika Królewskiego do zarządzenia w ciągu 7 dni od dnia przyjęcia konstytucji wyborów na Prezydenta Trizondalu zgodnie z przepisami w niej zawartymi;
2. Z chwilą przyjęcia konstytucji rozwiązuje się Sejm Wielki;
3. Z chwilą powołania Prezydenta Trizondalu rozwiązuje się Radę Stanu;
4. Naczelnik Królewski pełni swoją funkcję do chwili ogłoszenia wyników wyborów na Prezydenta;
5. Zarządcy Gubernatorstw z chwilą wejścia w życie niniejszej konstytucji pełnią dalej swoje funkcje i nadzorują wykonywanie jej przepisów w ich regionach;
6. Znosi się wszelkie tytuły szlacheckie Królestwa, pozwala się jednak na ich dalsze używanie.

Art. 25 [Nazwy urzędów i procedur]
1. Ilekroć w akcie prawnym jest mowa o królu wówczas należy odnosić przepisy do Prezydenta;
2. Ilekroć w akcie prawnym jest mowa o parlamencie wówczas należy odnosić przepisy do procedury Inicjatywy Publicznej lub Veta Publicznego, a jeśli to możliwe do funkcji Prezydenta;
3. Szczegółową wykładnię i przypisanie kompetencji poprzednich urzędów stwierdza Trybunał Krajowy;
4. Kontynuuje się numerację aktów prawnych zgodnie z ust. 2 i 1;
5. Marszałek Królewski staje się Marszałkiem Sił Zbrojnych, przysługują mu wszystkie kompetencje wynikające z ustaw o Siłach Zbrojnych Trizondalu;
6. Art. 3 ust. 7 nie dotyczy osób, które posiadały obywatelstwo przed dniem 15 kwietnia 2011 roku.

Art. 26 [Zmiana i uchylenie konstytucji]
Zmienić lub uchylić konstytucję można jedynie w drodze referendum większością 60% głosujących, przy czym wymaga się aby referendum było zapowiedziane przynajmniej 3 dni wcześniej.

Art. 27 [Przepisy końcowe]
1. Uchyla się konstytucję Królestwa Trizondalu z dnia 21.04.2010 roku;
2. Niniejsza konstytucja wchodzi w życie z chwilą ogłoszenia.

(-) Marcel Hans,
Naczelnik Królewski
ODPOWIEDZ

Wróć do „Królestwo Trizondalu”